Sürdürülebilir Gelecek İçin Yeşil İnovasyon!

Koç Bilgi Grubu’nun kurumsal sosyal sorumluluk çalışması Yeşil Bilgi Platformu, 2012 yılında da kurucu üyesi olan şirketlerin çalışanlarının farkındalık düzeylerini artırmak üzere birçok yeni projeyi hayata geçirdi. Platformun 2012 yılında gerçekleştirdiği son proje ise seminerler serisi olarak planlandığı “Yeşil Konuşmalar” oldu.

Yeşil Bilgi Platformu’nun iş ortağı olan sivil toplum kuruluşlarının, konusunda duayen yöneticilerinin davet edildiği “Yeşil Konuşmalar”, Koç Bilgi Grubu kampüsünde gerçekleşiyor. Seminerlerin konusu ise yapılan bir anket sonucu çalışanlar tarafından belirleniyor.

Geçtiğimiz aylarda, WWF Türkiye’nin Genel Müdürü Tolga Baştak’ı, “Doğal Yaşam ve Ekolojik Denge” konulu semineri ile ağırlayan Yeşil Konuşmalar’ın son konuğu TÜRÇEK Başkan Yardımcısı, İstanbul Üniversitesi Fiziki Coğrafya Anabilim Dalı Başkanı, Klimatolog Prof. Dr. Barbaros Gönençgil oldu. Koç Bilgi Grubu kampüsünde gerçekleşen seminerde Gönençgil, özellikle iklim değişikliği konusunda çarpıcı açıklamalarda bulundu ve çevre gündeminin en güncel konularından biri olan Yeşil İnovasyon hakkında bilgi verdi.

Yeşil İnovasyon

Üretim ile Yenilikçi Fikirlerin Buluştuğu Nokta: Yeşil İnovasyon

Konuşmasına, yeşil inovasyon nedir sorusunun yanıtı ile başlayan Prof. Dr. Gönençgil, yeşil inovasyon ile sürdürülebilirlik kavramlarının birbiriyle ilintili olduğuna dikkat çekerek, tanımlarının da neredeyse aynı olduğunu söyledi.

Doğada farklılıklardan kaynaklanan sürekli bir devinim vardır. İnovasyonda da bir farklılaşma arayışı mevcuttur” diyerek farklılaşmanın, gelişime ışık tuttuğunu söyleyen Prof. Dr. Gönençgil, kurumların ise ancak çevresel konulara odaklanmış bir süreç ortaya koyarak fark yaratabileceklerini söyledi ve sözlerine şöyle devam etti: “Doğayı korumak için harcanacak para, bozulduktan sonra düzeltmek için harcanacak olandan çok daha düşüktür. Yeşil inovasyonla yaratılacak farkın bu nedenle proaktif bir yaklaşım olduğu düşünülebilir. İşte bu nedenle biz çevreye olan baskının azaltıldığı bir üretim ile yenilikçi fikirlerin buluştuğu noktaya Yeşil inovasyon diyoruz.”

Tüm dünya için yeni bir konu olan yeşil inovasyon ile ilgili henüz fazla bir çalışma bulunmadığı bilgisini paylaşan Gönençgil, sürdürülebilirlik ile iş inovasyonunun bir araya gelmesi ile yeşil inovasyonun ortaya çıktığını söyleyerek, yeşil inovasyonun üreticilere sağlayacağı en önemli katkının, orta veya uzun vadede üretim maliyetlerini düşürmesi olduğunu ifade etti.

Kazan – Kazan – Kazan

Yeşil inovasyon prensibiyle ortaya çıkan ürünlerin sayısı her geçen gün artıyor. Örneğin; kendi enerjisini üreten binada, duran araçlarda emisyonu sıfırlayan ya da beyaz eşyalarda su sarfiyatını minimuma indiren teknolojilerde yeşil inovasyonun izlerini görebilirsiniz” diyen Gönençgil, iş dünyasında kullanılan “kazan-kazan” benzetmesine, artık çevreyi temsil eden üçüncü bir kazan ibaresinin de eklendiğini ve bu ilişki döngüsünden tüm kesimlerin fayda sağlayacağını söyledi.

Kaynak Yetersizliği ve Küresel İklim Değişikliğinin etkileri büyük!

Seminerin en önemli bölümlerinden biri de doğal kaynakların kullanımı ve küresel iklim değişikliği oldu. Çevre sorunlarının ortaya çıktığı Sanayi Devrimi’nin tarihi olan 1850 yılında, dünyada 700 milyon kişinin yaşadığına değinen Prof. Dr. Barbaros Gönençgil, günümüzde bu rakamın on katına çıktığını ve bu artışın doğa için önemli pek çok sorunu da beraberinde getirdiğini ifade etti ve açıklamasını şu sözleri ile  sürdürdü: “Nüfus için doğal kaynaklara ihtiyaç var ve doğal kaynaklar hızla tükeniyor. Dahası gelecek nesillerin de bu kaynaklara ihtiyacı var. Dolayısıyla sürdürülebilir çevrenin önemi giderek artıyor.”

İklim değişikliğini ikiye ayıran Prof. Dr. Gönençgil, doğal süreçlerle yaşanan iklim değişikliğine adapte olunması gerektiğini, küresel çapta meydana gelen iklim değişiklerinin ise insan eliyle gerçekleşemeyeceğini ifade etti.

GAP Projesi’ni örnek olarak göstererek insan temelli iklim değişikliklerinin yerel ve bölgesel bazlı olacağının altını çizen Gönençgil; “İklim değişikliklerini durdurabilmemiz mümkün değil. Nasıl ki depremler durdurulamıyorsa doğal yolla gerçekleşen iklim değişikliği de durdurulamaz. Doğal iklim değişikliklerine adapte olmak zorundayız” dedi.

İnsanların günümüzde, sanayi üretimi ve şehirleşmeye bağlı olarak yerel ve bölgesel iklim değişikliği eğilimlerini doğrudan etkilediğini belirten TÜRÇEK Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Barbaros Gönençgil, büyük kentlerin küresel ısınma süreci dışında kendi ısınma sürecini de yarattığına dikkat çekti: “Kentler gün boyu güneşten gelen enerjiyi kırsal alanlara göre daha fazla tutarlarve gece daha fazlasını geri verirler. Bu sebeple daha fazla ısınırlar. Çevrelerindeki kırsal alanlara göre de bir sıcaklık adası olma durumuna gelmişlerdir. İnsanların, küresel boyutta iklim değişikliklerine yol açtıkları görüşüne katıldığımı söyleyemem ama yerel bazda insan eliyle iklimsel değişiklikler ortaya çıkabilmektedir.”

Prof. Dr. Gönençgil küresel ısınma konusunda ise şu açıklamada bulundu: “Küresel ısınma eşittir kuraklık demek değildir. Asıl kuraklık küresel soğuma dönemlerinde meydana gelir. Bu nedenle dünyanın en kurak yerleri buzullardır.”

Çevreci Alışkanlıklarımız Değişiyor!

Sürdürülebilirlik Akademisi tarafından 1487 tüketici ile yapılan araştırmanın, değişen alışkanlıklarımızı gözler önüne sermesi açısından dikkat çekici olduğunu söyleyen Prof. Dr. Gönençgil, konuşmasını şu sözleri ile noktaladı: ”Anket sonuçlarına göre yeşil ve çevre dostu üründen anladığınız yüzde 49 oranında “geri dönüşüm”. Aldığı ürünlerin çevre dostu olması gerektiği konusunu düşünenlerin sayısı ise kentlerde yüzde 71 civarında. Çevre dostu ürünlerde en çok tercih edilen ürün grubu ise gıda. Bu çalışma bize; tüketim alışkanlıklarımızla da çevreci olmaya başladığımızı ve bu konuda yavaş da olsa bir değişim içinde olduğumuzu gösteriyor.”

Seminerin sonunda,KoçSistem Teknoloji Çözüm ve Hizmetleri Genel Müdür Yardımcısı Gökalp Bahçeli, Yeşil Bilgi Platformu’na destek vererek “Yeşil Konuşmalar” seminerine katılan Prof. Dr. Barbaros Gönençgil’e bir teşekkür plaketi verdi. 

Kaynak

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s